Baner logo strony

Luźne Gacie Bez Suwaka - złombol

"Najlepsze podróże zaczynają się z pełnym bakiem i otwartym umysłem."

Drogi w Hiszpanii

Drogi w Hiszpanii

Jeśli podoba Ci się ten artykuł prosimy o udostępnienie :)

Ten tekst przeczytasz w 6 min.

Ogólnie o drogach, przepisach ruchu drogowego i kulturze jazdy

Drogi w Hiszpanii zasadniczą są w dobrym stanie, ale sporo dróg jest dosyć wąskich. Autostrady też są węższe od Polskich, a przynajmniej takie wrażenie sprawiają. Sieć autostrad jest bardzo rozbudowa, dodatkowo długie odcinki dróg są poza obszarem zabudowanym.

Hiszpanie w miastach jeżdżą według własnego widzi mi się, dlatego trzeba uważać. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na wszędobylskie skutery, ich kierowcy nie mają w zwyczaju przestrzegania przepisów i skuter jadący pod prąd na rondzie to nic szczególnego. Klaksony są tu używane bez powodu i po czasie nie zwraca się na nie uwagi. Kierowcy w Hiszpanii są na ogół bardzo nerwowi i żywiołowi. Trzeba tu bardzo uważać z alkoholem powyżej 0,5 promila mandaty sięgają nawet 50.000 €. Policja Hiszpańska jest skrupulatna i nie porozumiewa się w innym języku niż Hiszpański.

Hiszpanie mają sporo fotoradarów, także na autostradach.

Drogi w Hiszpanii są w ogólnym rozrachunku bezpieczne.

Dopuszczalna ilość alkoholu – 0,50 ‰

Osoby posiadające prawo jazdy krócej niż 2 lata limit mają obniżony limit do 0,3 ‰.

Ograniczenia prędkości

Teren zabudowany 50 km/h
Poza terenem zabudowanym 90 km/h
Drogi ekspresowe120 km/h
Autostrady 120 km/h

Wyposażenie pojazdu

Światła 24 hObowiązkowe w na AUTOSTRADACH i w czasie opadów
Pasy bezpieczeństwaTAK
KamizelkaTak, dla wszystkich pasażerów
Apteczka Zalecana
Trójkąt TAK – na autostradzie należy ustawić 2, jeden 150 m od samochodu, a drugi bezpośrednio za samochodem
Gaśnica Zalecana
Linka holowniczaNie ma specjalnych przepisów
Koło zapasowe TAK
Żarówki zapasoweTAK
Opony zimowe Nie ma specjalnych przepisów

Inne przepisy

  • Można spać w camperach wszędzie, aczkolwiek zdarzają się regiony z wyłączeniami.
  • Dzieci do 12 lub wzroście poniżej 135 cm muszą mieć foteliki.
  • W ciągu dnia w miastach nie można parkować dłużej niż 2h po za dużymi placami parkingowymi.
  • Mandat za uruchomiany silnik na postoju do 100 €
  • Konieczność posiadania zapasowych okularów jeśli się nosi.

Opłaty drogowe

Drogi w Hiszpanii są darmowe, ale obowiązują opłaty na autostradach poprzez system bramek płatnych przelotowo i płatnych gotówką lub kartą. Uwaga! przy płatnościach kartą nie wydaną w Hiszpanii mogą być problemy, choć katy MasterCard wydają się działać. W większości przypadków są to bramki automatyczne. Koszt przejazdu autostradą jest zróżnicowany i zależny od regionu. Zazwyczaj opłaty są bardzo wysokie. Istnieje także duża sieć autostrad bezpłatnych.

ZBE Barcelona – czyli zielona strefa w Barcelonie

Strefy czystego transportu (SCT) to już żadna nowość. W całej „cywilizowanej” Europie pojawiają się jak grzyby po deszczu — i Hiszpania nie jest tu wyjątkiem. My skupimy się na Barcelonie, bo akurat mamy z nią doświadczenie.

Oficjalna nazwa barcelońskiej strefy to ZBE Barcelona – czyli Zona de Baixes Emissions, czyli po naszemu „Strefa Niskiej Emisji”. I obejmuje naprawdę spory teren — praktycznie całe miasto oraz kilka sąsiednich gmin. Jeśli więc jesteś turystą za kółkiem i chcesz wjechać do miasta, musisz wcześniej zarejestrować swój samochód na specjalnym portalu:

map zbe barcelona large
ZBE Barcelona Zródło: https://www.barcelona.com/

Strona dostępna jest po hiszpańsku, katalońsku, angielsku i francusku — więc rewelacji językowych nie ma. Do wyboru masz dwie ścieżki. Opiszemy tę „krótką” i wspomnimy o „pełnej”. Ale pamiętaj: brak rejestracji może cię kosztować od 200 do nawet 1800 euro. A to już boli.

Kiedy działa strefa?

ZBE obowiązuje w dni robocze. W weekendy i hiszpańskie święta możesz wjechać czymkolwiek, nawet trajką na węgiel brunatny — byle nie w poniedziałek rano.

Ścieżka pełna – wersja dla cierpliwych i dobrze przygotowanych

To ścieżka rejestracji dla tych, którzy chcą zarejestrować swój samochód na stałe (czyli dożywotnio, dopóki auto istnieje). Żeby przejść ten proces:

  • musisz podać wszystkie dane pojazdu i jego właściciela,
  • dołączyć skan dowodu rejestracyjnego,
  • i najważniejsze: podpisać wniosek elektronicznie za pomocą hiszpańskiego podpisu cyfrowego.

Teoretycznie można to zrobić przy pomocy polskiego dowodu, ale my tej ścieżki nie testowaliśmy, więc… powodzenia. Koszt procedury (na 2025 rok) to 7 euro, a rozpatrzenie trwa nawet 15 dni roboczych.

Zaletą tej ścieżki jest to, że jak już się uda – to temat masz z głowy. Auto zostaje wpisane do systemu na stałe. Ale uwaga – rejestracja zostanie zaakceptowana tylko dla pojazdów spełniających normy:

  • benzynowe: minimum Euro 3,
  • diesle: minimum Euro 4.
    Pojazdy starsze zostają za bramą – i tyle.
Ścieżka szybka – wersja dla turysty (nawet z gruzem)

To rozwiązanie dla turystów i właścicieli pojazdów na zagranicznych blachach – nawet takich, które nie spełniają norm. Tak, dobrze czytasz. Tą ścieżkę polecamy na szybkie lub spontaniczne zwiedzanie miasta.

W tej opcji deklarujesz z góry, w które dni chcesz wjechać do strefy. Koszt to od 5 do 6 euro za dzień, ale uwaga – w ciągu roku możesz wskazać maksymalnie 24 dni.

Rejestracja do ZBE Barcelona jest szybka:

  1. Wchodzisz na: https://zberegistre.ambmobilitat.cat/en
  2. Wybierasz opcję „Daily permits”
  3. Wypełniasz formularz (podajesz dane właściciela i numer rejestracyjny)
  4. Dołączasz skan dowodu rejestracyjnego (choć nam przeszła… pusta kartka – serio)
  5. Klikasz „Wyślij”
  6. Płacisz kartą
  7. Czekasz na maila z linkiem aktywującym konto (będzie tak chaotyczny i nieczytelny, że to jakaś masakra)
  8. Po kliknięciu linku aktywacyjnego masz dostęp do konta – loginem jest numer dowodu osobistego, hasło ustalasz przy rejestracji.
  9. Gotowe – możesz jechać!

Co ciekawe, po tej całej procedurze – za te kilka euro – twój samochód staje się w oczach władz… ekologiczny. Magia? Nie – po prostu logika władz Europejskich XXI wieku.

Ceny paliwa

Ceny paliw są nieco wyższe niż u nas. Sieć stacji przy terenach zabudowanych jest bogata, między miastami czasami trudno o stację.

Na stacjach nie ma problemu z płatnością kartami VISA i MASTER-CARD.

Sieć LPG jest słabo rozwinięta. Stacje występują średnio do 150 – 200 km.

Hiszpanie i Portugalczycy mają swoje własne końcówki LPG ! Istnieje możliwość wypożyczenia przelotki na stacji, czasem za dodatkową opłatą.

Oznaczenia paliw

Benzyna PB 95Sin Plomo, Gasolina
Olej napędowyDiesel, Gasóleo
Gaz LPGGLP, Autogas

Wymagane i zalecane dokumenty

Dokumenty osobiste pozwalające na wjazdDowód osobisty ważny 6 miesięcy
lub
Paszport ważny 3 miesiące
Dokumenty samochoduDowód rejestracyjny
ważne OC
Inne zalecane dokumentykarta NFZ-EKUZ
ubezpieczenie NNW

Przydatne kontakty

Numer alarmowy112
Policja092
Pogotowie061
Straż pożarna080
Pomoc drogowa +34 91 594 93 47
Ambasada +34 913 736 605
E-mail: madryt.amb.sekretariat@msz.gov.pl
https://madryt.msz.gov.pl
c/Guisando 23 bis
28035 Madrid

Opracowanie wg. stanu prawnego na dzień 2025-05-09
na podstawie:
www.pzmot.pl
www.msz.gov.pl
Pamiętaj, że dane na tej stronie służą wyłącznie celom ogólnoinformacyjnym i nie stanowią wykładni prawnej. Nie ponosimy zatem odpowiedzialności za następstwa prawne ani szkody wynikające z wykorzystania niniejszego artykułu.



Jeśli podoba Ci się ten artykuł prosimy o udostępnienie :)

Polityka prywatności   /   ZLOMBOL OFFICIAL  /   EUVIC  /   SAIMON-DESIGN  /   INDEX   /   KONTAKT


Theme by Anders Norén Improoved by Saimon-Design::Software

© 2018-2025 Jesteśmy u Celu

-